Nyhetsbrev #2, 2016

Publicerad 16 december, 2016

nyheter

CybAero har beslutat att ej längre kommunicera via nyhetsbrev. Kommunikation med marknaden kommer ske genom pressmeddelanden.

Välkomna till CybAeros nyhetsbrev! Syftet med detta brev är att delge marknaden icke-kurspåverkande information om vad som händer på företaget.

VD Rolf Schytt har ordet

  • Nyemissionen

Efter det senaste nyhetsbrevet har vi genomfört den beslutade emissionen. Jag vill passa på att tacka alla er som valde att delta i emissionen. Det betyder mycket för oss att ni likt oss tror på företaget och systemen.

  • Jolly

Strulet i både den svenska och den kinesiska tullen har varit av en dimension som ingen trodde var möjligt och jag inser hur osannolikt detta kan upplevas av er.

  • Nytt affärsområde

På den extra bolagsstämman och under investerarträffarna informerade jag om våra planer att starta ett nytt affärsområde; CybAero Air Service.

CybAero Air Service är ett affärsområde där vi utför flyguppdrag åt kunder, som i dagsläget inte har behov av eller möjlighet att äga ett obemannat flygande system, men som önskar att få en tjänst utförd. Jag lovade under investerarträffen i Göteborg att vi skulle genomföra vår första affär innan året är slut och vi har nu redan utfört två fakturerade uppdrag åt nöjda kunder åt bland annat branschorganisationen Transportföretagen samt LiU. Vi har flera spännande uppdrag på gång i detta för oss nya affärsområde. Läs mer om det längre ner i nyhetsbrevet.

-Rolf Schytt, december 2016

Ekonomi

  • Emissionen

Erik Penser Bank och Redeye hjälpte oss att genomföra emissionen. Stort tack för er medverkan. Emissionen tecknades till 90 % och tillförde bolaget ca 115,2 MSEK före emissionskostnader. Vi vill passa på att ge ett extra stort tack till alla er som tecknade och tror på CybAero. Denna emission kommer att ge oss finansiell styrka för att uppfylla vårt operativa uppdrag och driva verksamheten framåt.

Emissionen blev för övrigt helt klar i december månad, och samtliga BTA är nu omvandlade till aktier. När vi uppdaterar vår ägarlista runt den 10 januari kommer de nya aktierna och ägarförhållanden att synas. Vi får en rapport från Euroclear runt den 8e varje månad med en rapport rörande ägarförhållandena under föregående månad.

  • Operationell ekonomi

Operativt förbereder vi oss nu för den externa revisionen som genomförs av EY och som inleds under vecka 50.

Vi utvecklar uppföljning och kostnadskontroll i syfte att effektivisera vårt resursutnyttjande och stötta affärerna.

Reklam

Linköpings reklamfilm har släppts. CybAero fick förfrågan att vara del av denna och resultatet kan ni se här: http://play.linkoping.se/linkoping-dar-ideer-blir-verklighet

Intervjuer

Tidningen Affärsstaden har publicerat nummer 9, 2016, där vår VD Rolf Schytt är intervjuad. Intervjun går också att läsa på vår hemsida http://www.cybaero.se/media/i-media/

Marknadsaktiviteter

  • IFS World Conference

Vårt deltagande på IFS World Conference i slutet av oktober var bra gratis PR för CybAero. Vi träffade flera potentiella kunder som visade stort intresse för vårt system. Vi är även med i IFS Labs egna reklamfilm för användande av obemannade system: http://www.ifsworld.com/se/solutions/ifs-applications/ifs-labs/drones/

ifsaidex

Bild av APID One Ranger på IFS World Conference. Högra bilden visar montern på AidEx

  • AidEx

Vi var också med i den svenska paviljongen som Business Sweden anordnat på AidEx i Bryssel i slutet av november. AidEx är världens största fackmässa för humanitär hjälp och utvecklingsbistånd. Sveriges ambassadör i Bryssel och Luxemburg, Annika Hahn-Englund var på plats. Även där träffade vi intressenter som vi eventuellt kan göra affärer med i framtiden.

  • Autonomous vessels – a higher degree of autonomy for increased safety

CybAero deltog på en konferens om autonoma farkoster i början av december månad. Med var representanter från de Nordiska länderna, dels från universiteten, sjönäringen och industrin.

  • Geneve & Wien

Vi har även deltagit på ett Business Sweden event i Geneve och Wien där CybAero bland andra hade möten med FN och Röda Korset, vi har även startat ett samarbete med GAVI, där vi just nu bland annat jobbar med att ta fram ett koncept för medicintransporter i Afrikas svåråtkomliga områden.

Besök

I slutet av november månad hade vi Tunisiens ambassadör och beslutsfattare från den Tunisiska tullen på besök för en företagspresentation, tekniska presentationer, och demonstrationsflygningar. Besöket ägde rum mellan den 20e och 24e november.

dsc_0871

Foto: VD Rolf Schytt med beslutsfattare från den Tunisiska tullen samt Fatma Omrani Chargui ambassadör i Sverige från Tunisien

Denna demonstration var den bästa CybAero någonsin gjort. Hela företaget jobbade som ett team mot detta mål. Ett av våra flygteam genomförde två perfekta flygningar inför våra gäster, en dagsflygning med en vanlig kamera och en mörkerflygning med en IR kamera (värmekamera). Vi spelade upp samma scenario för besökarna i båda flygningarna, scenariot var att följa en potentiell smugglare för att identifiera vad som smugglas och vilka som är inblandade. Detta var väldigt lyckat och våra besökare var väldigt nöjda med både oss, vårt system och företaget.

Vi har skapat en film från detta event: https://www.youtube.com/watch?v=fiahAr9ke4c

Som ni ser så använder vi våra gamla APID 60 kåpor på dessa flygningar, anledningen till detta är att vi använder oss utav dessa kåpor när vi flyger testflygningar med vår utvecklingshelikopter, under skalet är det en APID One.

Säljavdelningen

Vi arbetar just nu aktivt mot potentiella kunder i flertalet länder.

Nytt affärsområde: CybAero Air Service

CybAeros nya affärsområde för obemannade tjänster har fått en flygande start(!). Air Service har redan utfört två fakturerade uppdrag. Det ena var ett uppdrag för Universitetssjukhuset i Linköping där vi mätte radioaktiva utsläpp och det andra uppdraget var att göra VR (Virtual Reality) filmer tillsammans med produktionsbolag, i verkstäder i Stockholm och Göteborg. Två roliga uppdrag med nöjda uppdragsgivare. Dessa uppdrag utfördes med mindre UAVer.

Här är länkarna till två av de 360 VR filmer som CybAero Air Service filmat. https://www.youtube.com/watch?v=wvXAsDnDw2s

https://www.youtube.com/watch?v=e-o0FJUWDlE

Flygavdelningen

Vi har haft flera flygteam på plats i Kina på rullande schema för att slutföra FAT med Jolly ordern. På grund av förseningarna i tullen i Kina har dessa tester blivit försenade.

Jolly

FAT (Factory Acceptance Test) för de tre systemen i Kina har påbörjats. CybAero skickade tre kompletta system den 31 augusti, dessa fastnade både i den svenska och den kinesiska tullen.

 

När systemen som skickades den 31 augusti väl var ur tullen i Kina var vårt flygteam redan på plats och började packa ur systemen och påbörjade FAT. Vår FAT i Kina består av 6 punkter, varje punkt tar olika lång tid och är därmed ingen indikation på hur långt man har kommit procentuellt av FAT. Punkt 1 av 6 genomfördes innan vi var tvungna att skicka ner ytterligare material till Kina. Detta material blev även det fast i tullen, det mesta av detta är nu på plats hos våra två flygteam som jobbar i skift fram till den 21/12 då de åker hem för att fira jul med sina familjer.

 

Efter godkänd FAT återstår en SAT (Site Acceptance Test) ombord på slutkundens fartyg i Kina samt sista delarna av slutkundens utbildning innan affären är helt avslutad. Vi kan inte säga när SAT kommer ske då det åligger kunden att besluta.

Regelverket

CybAero deltog vid RPAS Civil Operators and Operations 2016 konferens i Bryssel. Detta är en internationell konferens för RPAS civila operatörers gemenskap samt ett forum där det fokuseras på ämnen och frågor av betydelse för RPAS operatörer.

Frågor från aktieägare

Det trillar in lite frågor till oss från en del aktieägare och andra intresserade där ute. Vi vill därför ta tillfället i akt att svara på en del här, samt att förklara hur processen går till när vi får frågor.

  1. Frågan kommer in via mejl eller telefon
  2. Går det att svara på frågan utan att delge kursdrivande eller insiderinformation så gör vi det. I annat fall får man ett standardsvar där vi förklarar att vi inte kan svara på frågan på grund av MAR regelverket.
  3. Vid osäkerhet på om svaret på frågan kan anses vara kursdrivande rådfrågar vi vår Certified Adviser innan vi svarar er.
  4. Ibland tar det en vecka innan ni får svar och detta beror oftast på att annat arbete såsom besök eller mässdeltagande har prioriterats alternativt att vi vet att frågan kommer att besvaras i nästa nyhetsbrev inom ett par dagar eller liknande.

Vi svarar på alla era mejl på ett eller annat sätt. Om vi inte gör det så betyder det att era mejl inte har klarat gränserna på vårt spamfilter och därmed inte kommit fram till oss. Vi svarar inte heller på mejl med hot, eller mejl som innehåller personangrepp i. Vissa mejl och situationer har vi tvingats polisanmäla.

 

Följande frågor har kommit in till oss sedan föregående nyhetsbrev;

Varför använder ni er av en förvärmare?

  • Likt alla dieselmotorer så kräver vår dieselmotor förvärmning. Skillnaden på den förvärmare som sitter i dieselbilar och vår är att vi har en extern värmare. Anledningen till att vi har en extern värmare är att en integrerad adderar onödigt vikt på helikoptern.

 

Hur tecknade ledningsgruppen?

  • VD Rolf Schytt tecknade fullt dvs. +8750 aktier
  • COO Andreas Nyander tecknade fullt dvs. +850 aktier
  • Marknads- och kommunikationschefen Emmelie Axelsson tecknade fullt samt köpte fler aktier utan teckningsrätter +1072 aktier

 

Vilken kamera använder ni när ni flyger?

  • Vi använder oss oftast utav en 200 gimbal från TrakkaSystems när vi flyger. Vi har integrerat olika kameror på vårt system dels för interna tester men även för att potentiella kunder har efterfrågat detta. På vårt senaste uppdrag med CybAero Air Services använde vi oss utav en så kallad 360-kamera.

 

Finns det möjlighet för oss aktieägare att få se er flyga?

  • Vi hade väldigt gärna flugit under luftförsvarsdagarna som var på Malmslätt i somras, men arrangörerna valde att inte mixa bemannade och obemannade flygningar på detta arrangemang. Vi hoppas på att få flyga där nästa gång!

 

Varje nyhetsbrev kommer avslutas med en ny CybAero profil, för att ge er en inblick i de olika roller som vi har. Denna gång är profilen Marcus Stenmark.

Befattning: Montör på produktionsavdelningen

Född: 1990

Bakgrund: Marcus har tidigare arbetat som mättekniker och som säljare, han ett förflutet inom teknisk försäljning och har varit eftermarknadschef för obemannade undervattens farkoster.

Marcus anställdes som montör i produktionsavdelningen 2015. Han är även ansvarig för specialverktygstillverkningen samt tillverkar en del prototyper åt teknikavdelningen. Med Marcus erfarenhet inom eftermarknadsförsäljning, stöttar han i uppbyggnaden av vår egen eftermarknadsenhet. Tillsammans med sina kollegor på produktionsavdelningen har dom även tagit över viss del av det tunga underhållet på våra farkoster. Samtliga anställda inom produktion skriver även arbetsinstruktioner till de moment som dom utför. Detta görs för att underlätta för framtida produktion och för att säkerställa kvalitén.

Marcus personliga tankar om jobbet som montör

Jag trivs väldigt bra. Mitt arbete här är tekniskt utmanande för mig som tekniskt person. Att få jobba med något jag tycker är väldigt roligt och med produkter jag tror på är väldigt givande. Att dessutom få göra det med kollegor som man trivs med, gör att det inte går att få det bättre än så!

Vad gör jag på min lediga tid?

Jag spenderar större delen av min tid i garaget där jag bygger min projektbil. Det är en bil som jag bygger helt själv från början till slut. För mig är det ett sätt att koppla av, men sedan jag började skruva på jobbet har jag märkt att jag inte har samma behov av att skruva efter jobbet som jag hade tidigare när jag jobbade med försäljning eller eftermarknad.

Tillbaka till nyheter

This is a unique website which will require a more modern browser to work!

Please upgrade today!