Nyhetsbrev #1 2016

Publicerad 19 oktober, 2016

Välkomna till CybAeros första nyhetsbrev! Syftet med detta brev är att delge marknaden icke-kurspåverkande information om vad som händer på företaget.

Det har hänt mycket på CybAero. Vi har bland annat fått ny VD, ny CFO och ny marknads- och kommunikationschef. Nya planer för hur företaget ska nå sina mål har sjösatts. Vi har en reviderad kommunikationsplan och vi vill kommunicera mera öppet än vi gjort tidigare.

Vi har börsregelverket att följa vad avser kurspåverkande information. All information av den typen kommer därför alltid att kommuniceras via pressmeddelanden. Enligt de nya reglerna från 3 juli så måste vi gå ut med sådan information så fort vi har den. Av den anledningen kan pressmeddelanden publiceras alla tider på dygnet.

Nyhetsbrevet kommer att publiceras minst en gång i kvartalet eller när vi har ny information att delge. I detta nyhetsbrev läggs huvudfokus på att ge en inblick i arbetet på marknads- och kommunikationsavdelningen. I nästa brev blir det huvudfokus på en annan avdelning inom CybAero.

VD Rolf Schytt har ordet
Mitt fokus efter det att jag tog över rollen som VD har varit leveransen av tre APID 60M system till Kinesiska tullen.
Efter det senaste halvårsbokslutet ser vi att bolaget måste slimmas.
Organisationen har vuxit snabbt och måste i vissa delar minskas men även kompletteras med kompetens som kommer att behövas.
Arbetet med verksamhetsutveckling och kvalitetsfrågor har intensifierats och vi ser redan förbättringar.
Vi har utökat testverksamheten i både riggar och i luften.
Serviceverksamheten skall startas upp och första uppdragen skall utföras under 2016. Detta är tidigare än vad vi tidigare utlovat.
Vi har utökat samarbetet med ASG (Albright Stonebridge Group). ASG är aktiva i över 200 länder och har rätt ingångar för oss i de typer av affärer vi söker.
Vi har intensifierat arbetet med våra agenter och arbetar mer aktivt med dem.
Genom den nya säljstrategin har vi redan fått en positiv effekt på antalet skickade offerter med stor potential.

De närmaste veckorna kommer vi att vara ute och marknadsföra företaget som en del i emissionsprocessen. Detta startades igår med lyckade träffar i Stockholm, och fortsätter på torsdag i Göteborg. Eventet i Göteborg kommer sändas live och kan ses på: http://beta.redeye.se/member/dashboard/506561/livestream-redeye-investor-forum-goteborg-20-oktober

Marknads- & kommunikationsavdelningen
På marknads- och kommunikationsavdelningen har det varit stort fokus på att revidera vår tidigare kommunikationsplan, samt att delta i framtagandet av prospektet för nyemissionen.

Vi planerar vårt deltagande i framtida mässor och event. Detta innefattar material till de Road Shows som kommer att äga rum under oktober månad, och de investerarträffar som arrangeras av Erik Penser Bank och Redeye samt ett event av Feminvest.

Vi kommer delta på IFS World Conference i Göteborg i oktober. IFS har en ”Innovation Area” på plats där kommer man diskutera den generella nyttan av obemannade system. IFS har önskat att få använda vår APID One Ranger helikopter på statisk display på mässan. Vi kommer själva ha en representant på plats för att informera om vår produkt.

Läs mer om IFS eventet på: http://www.ifsworld.com/corp/news-and-events/events/world-conference-2016/

Vi kommer även delta på AidEx i Bryssel i november. Detta är en mässa med fokus på humanitära insatser. Detta är något som vi gärna vill kunna delta i. Läs mer om AidEx på: http://www.aid-expo.com/aidex-brussels/visit/about-us

Vi har en produkt som många är intresserade att få jobba med, eller visa upp på ett eller annat sätt. Ett exempel är Secure Our Oceans. Se mer på :http://secureoceans.org/tech/apid_one_ranger.

En annan intressent är TrakkaSystems (f.d. SweSystem) som är vår huvudleverantör för kameragimbaler. De lånade vår APID One Rescue mockup till HAI Heli Expo i våras, och vi för diskussioner om fler liknande samarbeten med dem för framtiden.

Vi har även haft ett antal tidningar på besök som har intervjuat vår VD. Vi återkommer allt eftersom de publiceras. Vi kommer även synas i den nya reklamfilmen som Linköpings kommun kommer lansera inom kort.

Flygavdelningen

Ett av våra flygteam flög till Kina när systemen lämnade tullen i Stockholm, för att vara på plats när systemen kom fram. Detta för att förbereda inför resterande FAT (Factory Acceptance Test). Den 23 oktober åker två team tillbaka till Kina för att kontrollera och säkerställa systemen samt genomföra FAT tillsammans med slutkund.

Jolly
De tre system som lämnade Linköping den 31 augusti, skickades till Stockholm där dom blev fast i tullverket i Sverige i 25 dagar. Detta på grund av att de anses vara farligt gods. Systemen fraktades sedan från Sverige till Kina med flyg. I Kina landade systemen mitt i Kinas ”Golden Week”, ett nationaldagsfirande då ingen jobbar, vilket betydde att systemen satt i Kinesiska tullen i ytterligare två veckor innan de släpptes till Jolly.

Det som återstår för att få godkända FAT och betalt för systemen är de tester som inte kan utföras i Sverige.

ACC AVIC
ACC AVIC har haft en kinesisk projektledare på plats på kontoret i Linköping i ca två veckor under oktober månad. Efter Jolly är det nu fullt fokus på denna vår hittills viktigaste affär.

Agenter
Våra agenter jobbar hårt för oss i många länder. Vi kommer i nästa nyhetsbrev att berätta mer om detta.


Varje nyhetsbrev kommer avslutas med en ny CybAero profil, för att ge er en inblick i de olika roller som vi har. Denna gång är profilen Emmelie Axelsson.

Befattning: Marknads- och kommunikationschef
Född: 1981
Bakgrund: Har ett förflutet inom flygbranschen och har bl.a. jobbat två år i UAV-branschen i USA. Studerade konst och design på ett universitet i San Francisco, CA, USA.

När jag anställdes 2014 började jag med att skriva och animera produktionsdokument samt annat bildmaterial, nedan är ett exempel.
emmelie-010016-apid-one-h-rescue-no-cowlings-1

Det var spännande och kul, men framförallt lärorikt eftersom jag lärde mig helikoptern ner på skruv- och mutternivå. Jag visade framfötterna tidigt och talade om att det var på marknadssidan jag hörde hemma. Idag är jag marknads- och kommunikationsansvarig. En roll som jag verkligen älskar! Jag är ansvarig hur vi syns både i media, via profilering och mot marknaden. Jag deltar på mässor, forum och håller i företagspresentationer mm. Jag är även demonstrationsansvarig, vilket betyder att jag har kontakten med de besökare som vill se oss utföra demonstrationer. Jag ansvarar i dessa sammanhang för logistik och trivsel samt koordinerar demonstrationen med våra operativa avdelningar. Som IR-ansvarig tar jag emot många mejl och telefonsamtal från aktieägare och andra som har frågor om företaget. Utöver detta designar och publicerar jag allt tryckt i form av broschyrer, rapporter, prospekt, pressmeddelanden mm.

Emmelies personliga tankar om jobbet som kommunikationsansvarig

Jag fullkomligt älskar mitt jobb här på CybAero, jag lär mig ständigt nya saker och jag växer som person vilket är viktigt för mig. Vi jobbar i en tuff bransch och vi är hårt bevakade av marknaden, det händer till och med att aktieägare spionerar på oss och följer oss på stan och i restauranger när vi har internationellt besök. En del telefonsamtal och icke-konstruktiva mejl jag får kan vara väldigt jobbiga. Men jag tror på företaget, nya ledningen och produkten.

Vad gör jag på min lediga tid?

Jag tränar en del med en triathlonklubb i Linköping, mest simning och löpning. Jag gillar att rita och designa på min fritid. Det är väldigt avkopplande. I övrigt är det familjen och vänner som förgyller min tid.

150129_Cybaero_1325_copy

För mer information vänligen kontakta:
Emmelie Axelsson, Marknads- och kommunikationschef, CybAero AB, tel 013-465 29 30

e-post: emmelie.axelsson@cybaero.se

 

Tillbaka till nyheter

Fler nyheter

This is a unique website which will require a more modern browser to work!

Please upgrade today!